دستیابی و اندازه گیری تراکم سیلو

موضوع تراکم سیلو در چند دهه اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما به دلیل نقش آن در ...


موضوع تراکم سیلو در چند دهه اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما به دلیل نقش آن در

1) به حداقل رساندن تلفات ذخیره سازی و بدتر شدن کیفیت خوراک،

2) بهینه سازی خوراک ذخیره شده،

3) امکان محاسبات و مدیریت دقیق موجودی یک فرصت کلیدی در بسیاری از مزارع باقی مانده است.


ضایعات ذخیره سازی و افت کیفیت خوراک را به حداقل برسانید

کار انجام شده توسط کورت روپل در دهه 1990 ارتباط بین تراکم سیلو و تلفات ماده خشک را بررسی کرد و پایه هر بحثی در مورد تراکم سیلو را تشکیل می دهد. این مطالعه همچنین این ایده را ایجاد کرد که چگالی ماده خشک 224 تا 256 کیلوگرم (ماده خشک) بر متر مکعب حداقل مورد نیاز برای حفظ تلفات ماده خشک در سطوح قابل قبول است. این مفهوم که این چگالی حداقل چگالی قابل قبول است و نه چگالی هدف، کلیدی است. یک استدلال قوی وجود دارد که تراکم 288 کیلوگرم بر متر مکعب یک هدف مطلوب و دست یافتنی است.

اخیراً محققان USDA-ARS و دانشگاه ویسکانسین مفهوم اندازه‌گیری چگالی را بر اساس تغذیه (تر) به جای ماده خشک معرفی کردند. این واقعیت را در نظر می گیرد که استفاده از چگالی ماده خشک نقش میزان رطوبت را نادیده می گیرد. نمونه ای از آن در جدول 1 نشان داده شده است.

در این مثال می بینیم که سیلاژهایی با میزان ماده خشک متفاوت، چگالی ماده خشک یکسانی دارند اما چگالی های تغذیه شده بسیار متفاوتی دارند، که عملاً یک حس کاذب از یک چگالی قابل قبول برای خوراک خشک¬تر می دهد، در حالی که در واقعیت این علوفه نیز بسته بندی نشده است. در حالت تغذیه مرطوب تر بسیاری در حال حاضر 720 کیلوگرم (به صورت تازه) در هر متر مکعب را به عنوان حداقل چگالی ذکر می کنند، با این استدلال که عدد نزدیک به 800 هم مطلوب و هم قابل دستیابی است.


FOOTPRINT خوراک ذخیره شده را بهینه کنید

footprint ذخیره سازی علوفه در مزرعه اغلب سرمایه گذاری قابل توجهی از منابع است. این موضوع شامل زمین اختصاص داده شده برای سازه های ذخیره سازی، سرمایه گذاری مالی و ملاحظات زیست محیطی مربوط به جمع آوری و مدیریت آبی است که در منطقه ذخیره سازی جمع آوری می شود. با حجم مشخص ذخیره سازی، ظرفیت ذخیره سازی در تراکم های مختلف سیلو قابل محاسبه است. جدول 2 نمونه ای از این موضوع را نشان می دهد. در این مورد از چگالی ماده خشک برای نشان دادن ظرفیت ذخیره سازی در تن ماده خشک استفاده می شود.

اگر یک مزرعه در حال بررسی افزودن ساختارهای ذخیره سازی جدید باشد، نگاهی دقیق به تراکم سیلو و توانایی افزایش قابل توجه ظرفیت ذخیره سازی سازه های موجود، ممکن است نیازهای ذخیره سازی مزرعه را برطرف کند. در یکی از سناریوهای اخیر، یک گاوداری با تقریباً 800 گاو شیرده، توانست موجودی علوفه را از 9.5 ماه به 14 ماه افزایش دهد، بدون اینکه انبار جدیدی ایجاد کند. یک مزیت اضافه که در این مثال در نظر گرفته نشده است این است که افزایش چگالی باعث کاهش اتلاف نیز می شود و در نتیجه موجودی را بیشتر می کند.

 




محاسبات و مدیریت دقیق موجودی

در مقاله «مدیریت آخور – تضمین خوراک کافی برای همه گاوها»، یک کلید برای علوفه کافی و ثابت برای گله، درک دقیق موجودی علوفه است. محاسبات دقیق موجودی علوفه نیاز به اندازه گیری دقیق حجم ذخیره سازی و درک دقیق تراکم کلی دارد. چگالی می تواند - تا حد زیادی - چالش برانگیزترین عدد برای تعیین باشد. تلاش‌های زیادی از مدل‌های مبتنی بر اکسل برای بررسی تراکم سیلو مورد استفاده قرار گرفته است. به دلایل ایمنی از بررسی تراکم کل سیلو اجتناب می‌شود و فقط یک تصویر فوری از تراکم در منطقه خاصی که نمونه گرفته شده است ارائه می‌کند. در حالی که این ممکن است بهتر از یک حدس خام باشد، اگر تراکم در آن نقطه خاص، یا حتی چندین نقطه، نمایانگر کل توده علوفه نباشد، که ممکن است منجر به خطاهای قابل توجهی در محاسبه موجودی موجود شود. برخی تلاش‌ها برای بررسی تراکم مرکز سیلو از بالای یک توده سیلو انجام شده است که می‌تواند نگرانی‌های ایمنی را برطرف کند، اگرچه هنوز احتیاط لازم است، اما همان چالش‌ها را در به دست آوردن مقداری که نماینده کل توده علوفه است ارائه می‌کند. دانشگاه ویسکانسین یک صفحه اکسل برای محاسبه میانگین تراکم سیلو (fyi.extension.wisc. edu/forage/harvest/#inventory) در یک سیلو دارد که وقتی از داده های دقیق برای پر کردن صفحه اکسل استفاده می شود، می تواند مقدار بسیار دقیقی برای آن ارائه دهد. در اندازه گیری چگالی متوسط مانند هر ماشین حساب، نتایج فقط به اندازه داده های وارد شده دقیق هستند، بنابراین صرف زمان برای ثبت ورودی های مورد نیاز در طول پر کردن سیلو بسیار مهم است. ورودی ها شامل ارتفاع سیلو، نرخ مصرف سیلو، ماده خشک سیلو، ضخامت لایه، وزن تراکتور و درصد زمانی است که هر تراکتور واقعاً سیلو را می کوبد. یک نکته مهم این است که در حالی که هیچ تراکتوری 100 درصد مواقع سیلو را نمی کوبد، منطقی است که 90 تا 95 درصد برای اکثر تراکتورها اختصاص داده شود. هر تراکتوری که وظیفه اصلی هل دادن علوفه را دارد، اغلب فقط در 50 تا 60 درصد مواقع روی توده علوفه برای کوبیدن حرکت می کند.

 



 

گروه علمی آگرین تک


  • تعداد بازدید: 650

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود