شیر کجاست؟

مدیر دامداری با ناراحتی گفت :میانگین تولید گله روزی ۴ لیتر کم شده .اگر شما با این مشکل روبرو بشوید، پرسش کلیدی که شما می باید به آن پاسخ بدهید این است که چه چیزی تغییرکرده است؟بعضی از تغییرات احتمالی: جیره، آب، دمای هوا، کیفیت علوفه (سیلاژ)، غلات، مکمل ها، دستگاه شیردوشی، وضع سلامت گله، استرس ها و آسایش.

خوراک
بررسی کیفیت جیره یکی از اصلی ترین ابزار کار یک مدیریت خوب است و اگر شما مرتباً مقدار ماده خشکی را که گاوها می خورند پیگیری می کنید، در یافتن مشکل کاهش شیر موفق تر خواهید بود، و نه تنها پاسخ این پرسش را می دانید، بلکه می دانید که اگر مسألۀ گاوها کاهش خوراک است، کاهش از چه هنگام پیش آمده است:
آیا کاهش خوراک، پیش از، پس از، یا همزمان با کاهش شیر اتفاق افتاده است؟
به دیگر سخن، آیا کاهش خوراک سبب کاهش تولید شده است، یا کاهش خوراک پیامد کاسته شدن از تولید است؟ کاهش خوراک علت است یا معلول؟

فرضا که خوراک گاوها روز دوشنبه کاهش یافته و از تولید شیر به میزان قابل توجهی در روز چهارشنبه کاسته شده است. این نشان می دهد که افت تولید شیر در پی کم خوردن گاوها پیش آمده است. بنابراین توجه شما به سوی عواملی می رود که مستقیماً سبب کم خوردن گاوها می شود، پس شما دنبال تغییرات ماده خشک، کیفیت علوفه (سیلاژ)، خوراک فاسد شده و هرگونه تغییری در مکمل ها که خوشمزه بودن خوراک را تغییر می دهد می روید. بالا رفتن دمای هوا و رطوبت نیز از عوامل مهم می باشند.

برعکس، اگر تولید روز دوشنبه کم شد و خوراک گاوها روز چهارشنبه کاهش یافته است، شما دنبال آن چیزهایی می گردید که با وجود خوراک کافی خوردن گاوها، سبب کاسته شدن از تولید شیر می شود. مانند: سطح مواد مغذی اجزای خوراک، و یا عاملی که در شیردوشی سبب شده است گاوها شیر خود را رها نکنند.

اما اگر خوراک گاوها عملاً بیشتر هم شده، اما تولید افت کرده است، این نشان می دهد که گاوها برای جبران کمبود انرژی شان، خوراک بیشتری می¬خورند. چه پیش آمده است که مقدار انرژی جیره را کاهش داده است؟
و سرانجام، شاید ببینید که تولید و خوراک، هم زمان کاهش یافته-اند. این، شما را متوجه چیزهایی می¬کند که هم روی خوراک و هم روی تولید اثر می گذارند، مانند سلامتی و آسایش، و یا کیفیت آب.

زمان و مقدار تغییر مصرف خوراک می تواند بر روی کاهش تولید گله اثر چشمگیری داشته باشد.

اما اگر شما این چیزها را همواره زیر نظر نداشته باشید رفع مشکل کاهش تولید شیر بسیار دشوارتر خواهد شد. معمولی ترین علت کاهش تولید شیر، تغییر کیفیت علوفه است. درصد ماده خشک، فیبر، قابلیت هضم، پروتئین، نشاسته و وضع تخمیر سیلاژ می توانند روی مقدار خوراک و سطح تولید اثر بگذارند.

با این که ممکن است نتایج آزمایش علوفه ها، مانند هم باشد، به سبب این که شاید در شرایط متفاوت هوایی رشد کرده باشند، تغییر چمشگیری روی تولید می گذارند. هنگامی که تولید بسیار افت می کند می باید نمونه علوفه ها را دوباره آزمایش کنیم.
برای اینکه تغییرات علوفه را جبران کنیم می توانیم از غلات و مکمل ها استفاده کنیم، اما بدانیم که هیچ چیزی نمی تواند جای علوفه و سیلاژ خوب را بگیرد.

گاهی می بایست افت تولید را بپذیریم زیرا یکی از بدترین اشتباهات این خواهد بود که به گاوها فشار بیاوریم که کنسانتره بیشتری مصرف کنند و نیاز گاو به علوفه و سیلاژ را فراموش کنیم. نتیجه نهایی چنین کاری معمولاً بازهم شیر کمتر، هزینه بالاتر خوراک، کمبود چربی و پروتئین، گاو بیمار و لنگش دار خواهد بود.

می دانیم که گاوها تداوم را دوست دارند، اما گاهی لازم می دانیم که برخی چیزها را تغییر بدهیم. گاهی علوفه و یا برخی فرآورده ها فراهم نیستند و ما می باید کمبود آنها را بپذیریم و آماده باشیم که بهترین ترکیب را با مواد و مکمل های دیگر فراهم کنیم و بهترین ترکیب مواد مغذی برای شکمبه و دستگاه گوارش را تهیه نماییم.
گاهی کارشناس تغذیه، یا مسؤول تهیه خوراک می تواند یک اشتباه ساده کند. من یکبار فراموش کردم که نمک را در جیره بگنجانم که پیامد آن افت ناگهانی تولید شیر بود. بی گمان، اگر سطح تولید کمتر از انتظار شما باشد می باید همۀ زمینه های جیره را بازبینی کنید.

گاوها به سرعت ما را راهنمایی می کنند که آیا کار ما در اصلاح جیره درست بوده یا نه. تغییرات در تولید و اجزای شیر، پس از انجام اصلاحات جیره می باید با دقت ارزیابی شود. اگر ما توانایی مدیریتی این را داریم که گاوهای تازه زا را زیر نظر بگیریم، پاسخ بهتری می توانیم از گاوها دریافت کنیم. پس از انجام تغییرات جیره، شاید لازم باشد که برخی اصلاحات اساسی تر و حساس تری برای دستیابی به کاهش هزینه و افزایش درآمد داشته باشیم.

خلاصه ای از نوشتۀ دکتر دامپزشک Charles E. Gardner

  • تعداد بازدید: 4774

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود