مراقبت از گوساله تازه متولد شده

گوساله ها پس از تولد نیاز به مدیریت بسیار دقیقی دارند تا نرخ مرگ و میر در آن ها کاهش یابد. گوساله باید بلافاصله بعد از قطع ناف شروع به تنفس کند. تنفس گوساله را می توان با خارج کردن مواد موکوسی از داخل سوراخ های بینی، مالش برای تحریک آن، وارد کردن انگشت به داخل سوراخ های بینی برای تحریک تنفسی و یا استفاده از تنفس مصنوعی، موجب شد. بند ناف باید بریده و در فاصله حدود 5 سانتی متری بدن بسته شود تا از ورود باکتری به داخل بدن جلوگیری کند.

برای ضد عفونی بند ناف می توان از الکل یا گیره پلاستیکی مخصوص استفاده نمود. برای از بین بردن عوامل بیماری زا باید بند ناف به طور کامل در محلول تنتورید 7 درصد یا کلر هگزیدین 0.5 درصد به مدت 2 تا 3 دقیقه غوطه ور و ضد عفونی شود.

لیسیده شدن گوساله توسط مادر سبب خشک شدن گوساله، تحریک تنفس و تشویق گوساله به ایستادن می شود. در گله هایی که بیماری یون وجود دارد یا محتمل است نباید اجازه تماس گاو با گوساله داده شود تا از شیوع عفونت به گوساله جلوگیری گردد. در مورد بیماری یون و یا زمانی که مادر در کنار گوساله نیست و یا مواردی که گاو قادر به ایستادن و مراقبت از گوساله نمی باشد، گوساله باید در نهایت آرامش توسط حوله تمیز یا کاه به منظور از بین بردن مایعات جنینی و غشاها تمیز شود. گوساله باید بلافاصله پس از تولد به دقت جهت نواقص یا آسیب در طی فرآیند تولد، مخصوصاً بعد از سخت زایی یا زایش یا کمک، مورد معاینه قرار گیرد. بویژه اگر گوساله کشیده شده است، پاها باید جهت آسیب احتمالی مورد معاینه قرار گیرند.

هرچه گوساله سریعتر از مادرش جدا شود بین آن ها عواطف کمتری ایجاد شده و استرس ناشی از جداسازی گوساله از مادرش کاهش می یابد. در ضمن امکان انتقال آلودگی های مختلف و احتمالی از مادر به گوساله به حداقل می رسد. اگر گوساله حداقل به مدت 24 ساعت نزد مادرش نگهداری شود، به گوساله امکان می دهد که بتواند آغوز را از پستان مادر و به حالت آزاد در وعده های متعدد دریافت کند که این امر علاوه بر افزایش مصرف آغوز ممکن است دفع جنین را تسریع کرده و سبب کاهش ماندگاری غشاهای جفت در گاو شود. اما در صورتی که گوساله آغوز را به طور مستقیم از مادرشان دریافت کنند، احتمال این امر وجود دارد که گوساله ها مقادیر کافی آغور مصرف نکنند. همچنین اگر عفونت هایی مانند بیماری یون در گله وجود داشته باشد، نباید اجازه داد که گوساله کنار مادر مانده و آغوز دریافت کند.


  • تعداد بازدید: 11302

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود