آیا گوساله ها در هوای گرم به شیر بیشتر نیاز دارند؟

تاثیر تنش حرارتی بر عملکرد گوساله ها در صنعت گاو شیری گاهی نادیده گرفته می‌شود

تاثیر تنش حرارتی بر عملکرد گوساله‌ها در صنعت گاو شیری گاهی نادیده گرفته می‌­شود. به علت سطح بدن بیشتر نسبت به وزن بدن و تولید کمتر گرمای متابولیکی، باور این است که گوساله‌ها به تنش حرارتی نسبت به گاوهای شیری کمتر حساس هستند.

ولیکن، گوساله با افزایش دمای هوا و رطوبت در تابستان به شدت تحت تاثیر قرار می­‌گیرند.

در هوای گرم، گوساله ها دمای بدن را افزایش می‌دهند، مخصوصا در شب، زیرا آنها نمی‌توانند تمام گرمای جمع شده در طول روز را منتشر کنند.

زمانی‌که دمای هوا به 20 درجه می رسد، گوساله با له له زدن شروع به از دست دادن آب بدن می کنند. در دمای 24 درجه، دفع آب منجر به کاهش افزایش وزن بدن و کاهش عملکرد سیستم ایمنی در گوساله‌های قبل از شیرگیری می‌شود.

مطالعه کنید: ارتباط بین تولید شیر و سیستم های متمرکز خنک کننده گاوهای شیری

جهت کاهش تاثیرات منفی تنش حرارتی بر گوساله‌ها تغییراتی باید انجام شود. تهیه آب تازه و سایه بان بالای جایگاه، بهبود جریان هوا، و حفظ بستر تمیز و خشک همگی توصیه شده است.

علاوه بر این، برای افزایش مصرف انرژی گوساله‌ها تحت شرایط تنش حرارتی روش‌های تغذیه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد.

در دمای نامناسب، چه سرما و چه گرما، گوساله‌ها از انرژی بیشتر برای حفظ دمای طبیعی بدن استفاده می‌کنند. برای مثال: در سرما، گوساله‌ها برای جبران انرژی اضافی استفاده شده و حفظ رشد طبیعی مصرف استارتر را افزایش می‌دهند.

ولیکن، در گرما، مصرف استارتر کاهش می‌یابد و هزینه انرژی برای حفظ دمای طبیعی بدن افزایش می‌یابد از این رو انرژی در دسترس برای رشد کاهش می‌یابد.

تغذیه شیر بیشتر می‌تواند راه حلی برای افزایش انرژی مصرفی در تابستان باشد، زیرا احتمال کمی وجود دارد که یک گوساله سالم شیر را رد کند.

چنین راه حلی برای کاهش تاثیر تنش حرارتی بطور گسترده بررسی نشده است، بنابراین توصیه‌ای برای نوع و میزان شیری که باید به گوساله داده شود و همچنین تعداد دفعات تغذیه وجود ندارد.

یک مطالعه جدید در دانشگاه جرجیا بررسی کرد که چه مقدار و با چه فرمولی جایگزین شیر عملکرد گوساله‌ها را در تنش حرارتی بهینه می‌کند.

جزئیات این آزمایش در زیر آمده است:

گوساله‌ها به میزان 570 گرم در روز از شیر خشک 20:20 (20 درصد چربی و 20 درصد پروتئین) یا 680 یا 790 گرم از پودر شیر خشک 16:27 (16درصد چربی و 27 درصد پروتئین) دو بار در روز مصرف می‌کردند.

آنهایی‌که 570 گرم پودر شیرخشک 16:27(16 درصد چربی و 27 درصد پروتئین) مصرف می‌کردند در هر دو سطح مصرف وزن بدن را در شیرگیری بهبود بخشیدند نسبت به آنهایی‌که 570 گرم پودر شیر خشک 20:20 مصرف می‌کردند.

تغذیه 790 گرم پودر شیرخشک در روز از 16:27 باعث بهبود بیشتر در وزن بدن و میانگین افزایش وزن روزانه نسبت به تیمار 680 گرم نگردید.

در این مطالعه، بدون توجه به میزان شیرخشک یا نوع آن مصرف استارتر مشابه بود. در طول دو هفته اول زندگی، بخصوص در هفته دوم، گوساله‌­ها از تمام تیمارها شیر کمتری مصرف کردند نسبت به میزانی که تغذیه می­‌شدند.

زمانی‌که گوساله‌ها به سن سه هفتگی رسیدند مصرف آنها افزایش یافت، اما در هفته چهارم بود که تمام شیر خشک ارائه شده را مصرف کردند. احتمالا، مصرف شیر در واکنش به تنش حرارتی کاهش یافته بود.

البته باید توجه کنیم که اگرچه وزن شیرگیری برای گوساله‌های مصرف کننده 680 و 790 گرم در مقایسه با 570 گرم بیشتر بود، اما وزن تولد در هیچکدام دو برابر نگردید.

کاهش مصرف شیرخشک در هفته های اول زندگی ممکن است بر عملکرد کلی تا شیرگیری تاثیر بگذارد. علاوه بر این، سایر عوامل مانند انرژی که برای حفظ دمای بدن و عملکرد سیستم ایمنی استفاده می‌شود ممکن است در عملکرد پایین تر گوساله‌ها نقش داشته باشد.

این موضوع مهم است که به بعضی از مشکلات سلامتی که می‌تواند اتفاق بی‌افتد زمانی‌که میزان زیاد شیر را دو بار در روز در تابستان تغذیه می‌کنید توجه کنید.

در شروع این مطالعه، 4 تیمار وجود داشت و گوساله‌هایی به میزان 900 گرم از شیر با ترکیب 16:27مصرف می‌کردند. این تیمار به علت شروع نفخ در گوساله‌ها حذف شد.

قطعا، تحقیقات بیشتری برای تعیین برنامه تغذیه‌ای مناسب برای حداقل کردن تاثیر تنش حرارتی بر گوساله‌های شیرخوار در تابستان مورد نیاز است.

نتایج این مطالعه نشان داد که تغذیه حدود 680 گرم در مقایسه با تغذیه 450 یا 570 گرم از پودر شیر خشک با کیفیت دو بار در روز وزن شیرگیری و میزان متوسط افزایش وزن را بهبود می بخشد.

ولیکن، تغذیه 790 گرم بهبود بیشتری دررشد بدن ایجاد نکرد و تغذیه بیشتر از 790 گرم دو بار در روز می تواند سلامت گوساله را به خطر بی‌اندازد.

محققان جرجیا در حال انجام مطالعات بیشتری هستند برای بررسی دلایل عدم پاسخ گوساله‌ها به تغذیه بیشتر مواد مغذی، و تاثیر تنش حرارتی بر رشد و توسعه گوساله.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1458

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود