آیا شما باید هر تلیسه که زایش می کند را نگه دارید؟

​حذف باید بر اساس اقتصاد انجام شود که چه چیزی برای سودآوری فعلی و بلند مدت گله بهتر است و نه براساس برخی از معیارها...

 حذف باید بر اساس اقتصاد انجام شود که چه چیزی برای سودآوری فعلی و بلند مدت گله بهتر است و نه براساس برخی از معیارهای از پیش تعیین شده. اورتون (استاد دانشگاه پنسیلوانیا) می گوید که زمان هایی وجود دارد که تلیسه هایی را داریم که وارد گله می شوند و بسیار ارزشمند هستند. این موضوع بدین معنی است که یک گاو مسن تر که مریض نیست، لنگ نیست، باید گله را ترک کند زیرا او به اندازه توانایی ژنتیکی که دارد تولید نمی کند.

اورتون می گوید در موارد دیگر، من تلیسه ای دارم که در حال زایمان است که واقعا به آن خوش بین نیستم، احتمالا نباید او را به گله وارد کنم و یک گاو با سن بالاتر و خوب را از گله خارج کنم. چیزی که این موضوع نشان می دهد این است که تصمیم به حذف دام تا حدی شخصی است. اما حذف کردن همچنین می تواند بر اساس اطلاعاتی مانند زمینه ژنتیکی تلیسه ها، تاریخچه سلامتی و حتی نرخ رشد برای رسیدن به توانایی تلیسه در اولین شیردهی باشد.

وزن بدن تلیسه های شیری با تولیدمثل و ماندگاری رابطه مثبت دارد علاوه بر این توانایی تولید شیر تلیسه و همچنین قیمت شیر هر دو تعیین کننده حد مرزی تولید شیر گاوهای مسن تر در لیست حذف هستند. جدول را نگاه کنید. برای مثال، در نرخ 17 دلار برای هر 100 پوند شیر و یک تلیسه با توانایی تولید شیر 20000 پوند در سال، قیمت مرزی شیر برای حذف گاوها حدود 45 دلار در روز است. اما اگر توانایی آنها در تولید شیر 24000 پوند در سال باشد، حد مرزی تولید شیر برای حذف گاوهای شیری به 55 پوند می رسد. روش مشابه استفاده می شود زمانیکه قیمت شیر بالا و پایین می رود. جدول را بررسی کنید.

 

سطح هدف گذاری شده تولید شیر برای حذف

قیمت شیر (دلار)

تولید شیر سالانه برای تلیسه های شکم اول (پوند)

 

20000

22000

24000

17

45

50

55

18

49

55

61

19

54

60

66

20

58

65

71

 

هرچه کیفیت تلیسه های جایگزین که وارد گله می شوند افزایش یابد، حد مرزی تولید شیر زمانیکه گاوهای مسن تر حذف می شوند باز هم افزایش می یابد. اما برعکس آن نیز درست است؛ اگر شما تلیسه هایی با توانایی کم داشته باشید! حالا سوالی که مطرح می شود این است که چه زمانی باید شما تلیسه ها را حذف کنید به جای آنکه آنها را پرورش دهید؟ پاسخ این است که اگر شما مطمئن هستید که آنها عملکرد خوبی بعد از زایش ندارند، هرچه زودتر آنها را حذف کنید بهتر است. داشتن اطلاعات ژنتیکی و سلامتی برای گرفتن این تصمیم ضروری است. نگه داشتن طولانی تر تلیسه ها باعث ضرر بیشتر است مگر اینکه شما توقع داشته باشید که می توانید ارزش بیشتری به دست بیاورید اگر تلیسه ها به زمان زایش برسند. مثلا الان که شرایط بازار مناسب نیست ولی ما نمی دانیم که در آینده چه اتفاقی می افتد.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1392

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود