کمک به گاوهای شیری برای شکست تنش حرارتی، راه حل های جیره ای

برای تامین نیازهای شیر در دهه اخیر، صنعت قدم های بلندی برای بهبود کارایی رشد و تولید شیر برداشته است...

صنعت گاو شیری برای تامین شیر تازه و دردسترس برای مردم تحت فشار است. برای تامین نیازهای شیر در دهه اخیر، صنعت قدم های بلندی برای بهبود کارایی رشد و تولید شیر (مانند افزایش رشد روزانه و شیر تولید شده به ازاء هر واحد غذای مصرفی) برداشته است. پیشرفت در انتخاب ژنتیکی، تغذیه و مدیریت عملکرد تولیدی هر دام را بهبود داده است و پس مانده ها و استفاده از منابع آبی و خاکی و همچنین تولید متان به ازاء هر دام را کاهش داده است. ولیکن، یک تهدید هولناک برای گله های شیری که هر روز نیز بیشتر می شود تغییرات دمایی است. علم ثابت کرده است که آب و هوا در دهه گذشته تغییر کرده است. بنابراین، منطقی است که توقع داشته باشیم تغییرات آب و هوایی در آینده نیز ادامه داشته باشد و صنعت گاو شیری باید سازگار شود.

اجماع فعلی دانشمندان این است که سیاره ما با براورد دامنه ای بین 2 تا 10 درجه فارنهایت در هر دوره در قرن آینده در حال گرم شدن است. در نیویورک، متوسط دمای سالانه بطور مداوم هر دهه در طول 100 سال گذشته افزایش یافته است و تا سال 2050 افزایش می یابد. محققین شیری نیویورک توقع دارند که تعداد روزهایی که سالانه دما به بالای 32 درجه می رسد بین 3 تا 4 برابر تا سال 2050 افزایش یابد. بقیه ایالت های پرتولید شیر امریکا مانند کالیفرنیا، ویسکانسین، و پنسیلوانیا نیز همچنین شرایط دمایی مناسبی را تجربه خواهند کرد، و گاوهای شیری در تمام این ایالت ها با تنش حرارتی مواجه هستند.

مشخص شده است که تنش حرارتی در گاوهای شیری با افزایش دمای بدن باعث کاهش تولید شیر یا رشد (مادر و جنین) می شود. گاوهای تحت تنش یا گوساله ها مصرف خوراک و فعالیت فیزیکی را کاهش می دهند، و نرخ تنفس، عرق کردن، و له له زدن را برای مقابله با شرایط تنش افزایش می دهند. گاوهای شیری پرتولید جدید، که دارای تولید حرارت متابولیکی بالاتر هستند، به شدت به تنش حرارتی حساس هستند. همانطور که تولید شیر افزایش می یابد تلاش ها برای بهبود تغذیه، مدیریت، و ژنتیک به منظور افزایش مبارزه با تنش حرارتی افزایش می یابد.

مطالعه کنید: راه هایی برای مقابله با تنش حرارتی در گاوهای شیری

بدون کاهش تنش حرارتی، براورد شده است که کاهش تولید شیر به علت تنش (کیلوگرم در هر گاو و در سال) 139، 293، 729، و 1803 در نیویورک، کالیفرنیا، اریزونا، و فلوریدا باشد. گوساله ها به دلیل تولید کم حرارت در واحد سطح بدن نسبت به گاوهای بالغ برای مدیریت فشار گرما دارای مزیت جزئی هستند. ولیکن تنش حرارتی شدید هنوز تاثیر منفی بر رشد (کاهش رشد روزانه و وزن شیرگیری) می گذارد و نرخ تلفات را افزایش می دهد. کاهش تنش حرارتی با سایه بان، فن ها، اب پاش، و مه پاش برای افزایش کاهش فشار دمایی در گاوهای شیری مناسب هستند. این ابزارها رایج هستند ولی فقط تا حدودی می توانند تاثیر تنش حرارتی را کاهش دهند. آنها همچنین مصرف آب و سوخت های فسیلی را افزایش می دهند. انتخاب ژنتیکی برای مقاومت به دما (مانند ژن موی صاف) حاصل از گاوهای سنپول انعطاف پذیری را افزایش می دهد، اما توانایی تولید شیر ممکن است کاهش یابد.

تحقیقات اخیر نشان داد که دام های تحت تنش تغییراتی را در سلامت دستگاه گوارش و متابولیسم پس از جذب تجربه می کنند. به منظور خنک کردن سطح بدن، دام ها خون را از روده ها به سمت پوست می فرستند. این موضوع سد دفاعی سلول های روده را ضعیف می کند، و باکتری ها و سموم داخلی به گردش خون وارد می شوند. این بیماری leaky gut نامیده می شود و باعث التهاب عمومی و تحریک فعالیت سیستم ایمنی می شود. این موضوع باعث مصرف انرژی در گاوهای شیری می شود، بطوریکه مصرف گلوکز به جای تولید شیر صرف حمایت از عملکرد سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت می شود. علاوه بر این، توده چربی بدنی باقی می ماند و تجزیه بافت های ماهیچه ای افزایش می یابد. بنابراین به منظور افزایش مقاومت به تنش حرارتی در گاوهای شیری، روش های جیره ای که سلامت شکمبه را افزایش دهد و سد دفاعی روده را تولید کند، و تقسیم بندی مواد غذایی را به سمت تولید بافت های ماهیجه ای و تولید شیر هدایت کند باید مورد توجه قرار بگیرد.

چه چیزی به گاوهای شیری تغذیه کنیم؟

  • فیبر جیره (NDF) تولید حرارت بیشتری دارد که با تولید استات در شکمبه مرتبط است که با تولید پروپیونات در جیره های کنسانتره ای مخالف است. تغذیه جیره های با کیفیت (uNDF240 کمتر) و علوفه با قابلیت هضم بالا ترجیح داده می شود زیرا تولید حرارت را کاهش می دهد و میزان انرژی در دسترس گاوهای شیری را افزایش می دهد.
  • افزایش تراکم انرژی جیره مهم است که در نظر گرفته شود زیرا تنش حرارتی مصرف خوراک را کاهش می دهد. افزودن چربی های طبیعی و تجاری که منابع خوب انرژی هستند با کارایی بالای استفاده و تولید حرارت کم یک راه کار است. ولیکن، تغذیه چربی کمتر از 6 درصد ماده خشک و تضمین اینکه چربی های غیراشباع انها محافظت شده است (مانند نمک های کلسیمی یا مخلوط پریل ها) برای حداکثر کردن مصرف خوراک و قابلیت هضم اسیدهای چرب و به منظور محدود کردن تاثیر منفی بر بیوهیدروژناسیون اسیدهای چرب غیراشباع و تولید چربی شیر مهم است. برای درک بهتر تاثیرات اسیدهای چرب انفرادی در گاوهای تحت تنش تحقیقات بیشتر مورد نیاز است.
  • علاوه بر حمایت از تولید پروتئین شیر، جیره های حاوی متیونین قابل متابولیسم بالا (احتمالا حاصل از مکمل متیونین محافظت شده) روشی بالقوه برای کاهش التهاب و تنش اکسیداتیو در گاوهای شیری است. این موضوع مهم است که مورد توجه قرار بگیرد زیرا این شرایط در گاوهای تحت تنش اتفاق می افتد.
  • بتایین یک دهنده متیل و اسمولیت است که می تواند قابلیت هضم فیبر و یکنواختی سد دستگاه گوارش را افزایش دهد. این می تواند منجر به بهبود تخمیر شکمبه شود و جذب مواد مغذی را افزایش دهد. این نتایج دلایل بالقوه ای هستند که چرا تغذیه بتایین تولید شیر را در گاوها در تنش حرارتی شدید افزایش می دهد.
  • تغذیه ویتامین(A, C, E) و مواد معدنی (منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سدیم، روی) برای توانایی ضد اکسیداتیو آنها مهم است، که می توانند ایمنی و سلامت دام های تحت تنش را افزایش بدهند. ویتامین های گروه B محافظت شده مانند بیوتین (B8)، کوبالامین (B12)، ریبوفلاوین (B2)، و اسید پانتوتنیک (B5) از تولید گلوکز کبدی و استفاده از مواد مغذی حمایت می کنند. نیاسین محافظت شده(B3) نیز یک روش برای افزایش مقاومت به دما است. دلیل افزایش تولید شیر با مصرف نیاسین احتمالا به دلیل توانایی این ماده مغذی برای افزایش انبساط عروق پوست و نرخ عرق کردن است.
  • برای گوساله ها، درمان تغذیه ای باید در رحم شروع شود. مطالعات نشان دادند که خنک نگه داشتن مادرها در دوره خشکی کلید افزایش رشد جنین، کیفیت آغوز (غلظت ایمنوگلوبین)، و انتقال ایمنی غیرفعال است. در دوره قبل از شیرگیری، یک روش رایج افزایش مصرف شیر یا شیر خشک برای جبران کاهش مصرف استارتر ایجاد شده در تنش حرارتی است.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 

مطالب مرتبط:

اثرات قابل انتقال تنش حرارتی اواخر آبستنی بر گوساله های گاوهای شیری

تاثیر تغذیه دو سطح مخمر بر عملکرد و رفتار تغذیه ای  گاوهای شیری تحت تنش حرارتی

تاثیر اندازه گیری مزرعه ای برای شاخص های تنش حرارتی بر عملکرد گاوهای شیری

  • تعداد بازدید: 1343

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود