3 موضوع که باید مورد توجه قرار دهید زمانیکه یک برنامه تغذیه شیر را طراحی می کنید

زمانیکه شیر کامل یا شیر خشک به گوساله تغذیه می کنید، روشی یکسان برای تمام دامداری ها وجود ندارد...

زمانیکه شیر کامل یا شیر خشک به گوساله تغذیه می کنید، روشی یکسان برای تمام دامداری ها وجود ندارد. انتخاب اینکه کدام یکی تغذیه شود به عواملی مانند در دسترس بودن شیر کامل در مزرعه، هزینه آن، قیمت الان شیر و توانایی های مدیریتی مزرعه ارتباط دارد. اینکه شما شیر کامل یا شیر خشک یا ترکیبی از آنها را تغذیه کنید، اینجا سه موضوع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نسبت پروتئین به چربی

دامدارها اغلب شیر خشک با پروتئین بالاتر به گوساله ها می دهند، اما زمانیکه شیر کامل تغذیه می کنند درصد چربی همیشه بالاتر از درصد پروتئین است. بگذارید یک نگاه به مزایا و معایب تغذیه درصد بالاتر پروتئین نسبت به چربی به گوساله ها در جدول یک بیاندازیم.

در شرایط خاص اقتصادی، مانند قیمت پایین شیر یا تقاضای پایین برای شیر، می تواند عاقلانه باشد برای دامدار که شیر قابل فروش خود را به جای شیر خشک مصرف کند. عموما تغذیه شیر با چربی بالا به گوساله ها هزینه بر است، و این دلیلی است که آن را زیاد تغذیه نکنیم. به هزینه چربی در شیر تغذیه شده به گوساله توجه کنید.

قبل از شروع یا برگشت به استفاده از شیر کامل، یک دامدار باید میزان پروتئین و چربی شیر را بداند. برای گله هایی که می خواهند شیر کامل بدهند و همچنین دنبال رشد ماهیچه ای زیاد و مصرف استارتر گوساله ها هستند، روش­هایی وجود دارد تا نسبت پروتئین به چربی را به میزان 1 به 1 نزدیک کنند. افزودنی هایی که به عنوان افزایش دهنده یا متعادل کنننده کیفیت شیر طراحی شده اند حاوی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی برای افزودن به شیر کامل هستند. علاوه بر این، شیر خشک هایی با پروتئین بالا نیز می توانند به این حالت استفاده شود.

 

نرخ تغذیه

نرخ تغذیه به میزان واقعی (کل چربی و پروتئین) که گوساله مصرف می­کند بستگی دارد. زمانیکه یک جایگزین شیر انتخاب می کنید، مهمترین موضوع بررسی میزان پروتئین و چربی در جایگزین شیر است. جایگزین های شیر اغلب به صورت میزان پروتئین و چربی مانند 20:20 یا 24:18 گزارش می شوند. برای شیر کامل، جدول 2 می تواند به شما کمک کند تا نسبت پروتئین به چربی را تشخیص دهید.

اگرچه میزان پروتئین و چربی اغلب به صورت درصد بیان می شود، گوساله ها برای تامین نیازهای رشد و نگهداری نیاز به مصرف این مواد به صورت وزنی دارند. بنابراین، میزان شیر یا شیر خشک مصرفی فاکتوری کلیدی برای رسیدن به رشد مناسب است. انتخاب نسبت مناسب پروتئین به چربی برای تعیین نرخ تغذیه روشی مناسب برای بالانس کردن پروتئین و چربی است. در این روش، هیچکدام از چربی و پروتئین کاملا محدود کننده نیستند، و گوساله ها بدون تلف کردن چربی یا پروتئین و با کارایی مناسب از خوراک استفاده می کنند.

مطالعه کنید: اندازه شیر خشک مصرفی برای گوساله ها

برای مثال اگر شما شیر خشک 24:18 تغذیه می کنید در نرخ پایین 450 گرم در روز، انرژی می تواند محدود کننده باشد، و گوساله نمی تواند از تمام پروتئین دریافتی استفاده کند. در این حالت شما پول خود را برای پروتئین اضافی هدر داده اید. بهترین راه تغذیه این شیر خشک به میزان 1.13 کیلوگرم در روز است. این می تواند انرژی دریافتی گوساله را افزایش دهد، و بنابراین انرژی دیگر محدود کننده نیست و گوساله می تواند از پروتئین اضافی استفاده کند.

زمان تغذیه شیر خشک، نرخ تغذیه بالاتر معمولا نیاز به نسبت بالاتر پروتئین به چربی دارد. این به منظور تامین پروتئین و چربی مورد نیاز برای رشد است تا هیچکدام محدود کننده نباشد. در نرخ تغذیه 1 تا 13/1 کیلوگرم در روز، نسبت پروتئین به چربی باید به میزان 1:2 تا 1:4 باشد. این روشی مناسب برای استفاده از پروتئین و چربی است بطوریکه هیچکدام محدود کننده نباشند. برعکس، نسبت پروتئین به چربی در شیر کامل کمتر از یک است، به این معنی که اغلب انرژی بیشتر از نیاز دام تغذیه می شود.

 

احتیاجات انرژی

احتیاجات انرژی گوساله در زمان تنش مانند مشکلات سلامتی، تغییرات فصلی و مانند آن تغییر می کند. در این شرایط، گوساله ها از تغذیه با چربی بالاتر سود بیشتری می برند. چربی بالاتر مانند شیر کامل می تواند به عنوان منبع انرژی در این شرایط برای دام عمل کند. آزمایشی که در هلند انجام شد نشان داد زمانیکه گوساله ها شیر خشک با چربی بالا را به صورت تغذیه آزاد مصرف می کردند نسبت به زمانیکه گوساله ها شیر خشک با چربی پایین را مصرف می کردند، بیماری تنفسی کمتری داشتند.

علاوه بر سلامتی، گوساله ها به انرژی بیشتر نیاز دارند تا ها را در سرما گرم نگه دارد، بنابراین افزایش میزان چربی تغذیه شده در زمستان به منظور رشد مناسب دام نیاز است.

در مورد احتیاجات انرژی در تنش حرارتی چه نظری دارید؟ روش­های بیولوژیکی که استفاده می شوند تا بدن را خنک کنند از انرژی استفاده می کنند و بنابراین باعث افزایش احتیاجات انرژی دام می شوند. متاسفانه، افزودن چربی به جیره گوساله موجب کاهش مصرف استارتر می شود، که قبلا به دلیل گرمای هوا کاهش یافته بود. به منظور جلوگیری از کاهش رشد در تابستان، اب تازه و تمیز و استارتر در کل روز در اختیار دام قرار دهید، و از سایه بان و فن استفاده کنید.

 

اندازه گیری کارایی تغذیه شیر

هر زمان که شما روش تغذیه ای را تغییر می دهید، این سه تاثیر را بررسی کنید:

  • 1- آیا رشد تغییر کرد؟ توصیه می شود که گوساله ها را در تولد، شیرگیری و سه هفته بعد از شیرگیری اندازه گیری کنید. ایده ال است که وزن شیرگیری گوساله دو برابر وزن تولد باشد با متوسط افزایش وزن 725 تا 815 گرم در روز. بعد از شیرگیری، افزایش وزن از هفته 8 تا 12 باید شبیه یا بیشتر از قبل از شیرگیری باشد.
  • 2-هزینه هر کیلو رشد چند است؟ هزینه به ازاء هر کیلو افزایش وزن نشان می دهد که کارایی اقتصادی رشد چگونه است. زمانیکه تغییری در برنامه تغذیه ای ایجاد می کنید مهم است که مطمئن شوید که برگشت سود آن را دیده اید.
  • 3-کدام مشکل سلامتی کاهش یا افزایش یافته است؟ در هنگام تغذیه شیر یا شیرخشک بیشتر، مطمئن شوید که تعداد اسهال یا بیماری های گوارشی افزایش نیافته است. زمانیکه شما برنامه تغذیه مایع را تغییر می دهید ممکن است در گوساله ها نفخ و اسهال اتفاق بیافتد. ناراحتی های بعد از شیرگیری مانند کوکسیدیوز و ناراحتی های تنفسی اغلب با مصرف کم استارتر مرتبط است. حتما میزان مصرف استارتر در دوره شیرگیری را اندازه گیری کنید قبل از اینکه گوساله ها به گروه بعد منتقل شوند. باید گوساله ها 1.3 تا 1.8 کیلوگرم برای حداقل 3 روز استارتر بخورند قبل از اینکه کاملا از شیر گرفته شوند.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

مطالب مرتبط:

دلیل اسهال گوساله ها

راه های جلوگیری از اسهال گوساله ها

 

  • تعداد بازدید: 1147

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود