تاثیر تنش حرارتی بیشتر از کاهش خوارک است

​اگر شما در تابستان احساس گرما می کنید بدانید که گاوهای شما گرمای خیلی بیشتری را حس می کنند.

 اگر شما در تابستان احساس گرما می کنید بدانید که گاوهای شما گرمای خیلی بیشتری را حس می کنند. تنش حرارتی می تواند با شاخص دما و رطوبت اندازه گرفته شود. شاخص بالاتر از 68 باعث تنش حرارتی در گاوها می شود.

بیشتر حرارتی که یک گاو تولید می کند متابولیک است، که در فرایندهای تولید انرژی و شیر در بدن تولید می شود. همانطور که نرخ متابولیک افزایش می یابد، حرارت بیشتری در بدن تولید می شود نسبت به آنچه که دفع می شود.

اعتقاد بر این بود که تاثیر تنش حرارتی بر تولید شیر به علت کاهش ماده خشک مصرفی است، اما مشخص شده است که شرایط پیچیده تر از آن است. برای مثال، مصرف آب در تنش حرارتی برای گاوهای شیری مهم است. شیر حدود 85 تا 90 درصد آب دارد. در گاوهای پرتولید، مهم است که مصرف کافی از آب داشته باشند زیرا گاوها از آب برای تولید شیر استفاده می کنند، اما آنها همچنین آب و رطوبت را از پوست تبخیر می کنند برای خنک شدن زمانیکه در تنش حرارتی هستند.آانها کمی رطوبت از دستگاه تنفس در تنش حرارتی از طریق له له زدن و در شرایط حاد تنفس با دهان باز از دست می دهند.

زمانیکه دمای محیط بالای 25 درجه است و شاخص دمای و رطوبت بالاتر از 68، دام ها شروع به تجربه عدم آسایش می کنند که باعث تغییرات مختلفی در فیزیولوژی دام می شود که منجر به کاهش عملکرد دام می شود.

 

تاثیر تنش حرارتی

کاهش مصرف خوراک به علت تنش حرارتی می تواند باعث شروع عوامل متابولیکی مرتبط با ورم پستان، رشد باکتریایی و باروری شود. ما مشاهده کردیم که شمارش سلول های بدنی در اواسط تا اواخر تابستان تمایل به افزایش دارد، که با تنش حرارتی ارتباط دارد و باعث افزایش ورم پستان می­شود به عبارت ساده تر تنش حرارتی احتمال ورم پستان حاد را در گله های شیری افزایش می دهد. این موضوع احتمالا به علت این است که محیط برای رشد باکتری ها نسبت به گاوها مناسب تر است. خود تنش حرارتی و توانایی ان در تاثیر بر سیستم ایمنی دام نیز عامل دیگری است.

افزایش باکتری ها عامل دیگری برای نگرانی در مورد کیفیت شیر است. تلاش برای محدود کردن تعداد باکتری ها با نظافت پستان و خشک نگه داشتن آن انجام می شود. اگر مدیریت تنش حرارتی به خوبی انجام نشود، می تواند مشکل باشد، زیرا گاوها برای فرار از تنش و در تلاش برای خنک کردن تمایل دارند که در مکان های خیس بخوابند.

یک محیط گرم و مرطوب برای بیشتر عوامل بیماری زا مناسب است، و اینجا جایی است که کیفیت شیر تحت تاثیر تنش حرارتی قرار می گیرد. نظافت، تمیز کردن قبل از دوشش و بعد از دوشش فاکتورهای کلیدی در کنترل و درمان ورم پستان ایجاد شده توسط تنش حرارتی هستند.

باروری بخش دیگری است که توسط تنش تحت تاثیر واقع می شود. یک گاو فحل در تنش حرارتی احتمال کمی دارد که علائم مشخص فحلی را نشان دهد. اگر آبستن شود، احتمال سقط اولیه جنین خیلی زیاد است اگر تحت تنش حرارتی حاد باشد. برای گاوهای تحت تنش آبستن، زمانیکه گوساله متولد می شود، اغلب 8 تا 10 درصد کوچک تر هستند. اگر تنش حرارتی در زمان خشکی وجود داشته باشد، می تواند بر میزان شیری که در شیردهی بعدی تولید می شود، تاثیر منفی بگذارد.

نکات برای کاهش تنش حرارتی

  • دسترسی به سایه بان: سایه بان بدون توجه به منطقه شما مهم است چون تاثیرات اشعه آفتاب خیلی مهم است. اشعه آفتاب نه تنها دام را گرم می کند، بلکه همچنین هرچیزی که اطراف دام است را گرم می کند، که باعث شرایطی می شود که دام امکان فرار از گرما ندارد.
  • رطوبت: رطوبت نه فقط هوا را خنک می کند، بلکه پوست گاو را نیز خیس می کند، بنابراین خنک کردن تبخیری را از پوست گاو افزایش می دهد. ولیکن، استفاده از رطوبت برای خنک کردن دام به راحتی نیست، مدیریت و استفاده از مه پاش و آب پاش بر اساس جایگاه و سطح رطوبت باید انجام شود.
  • فن ها: جریان مداوم هوا با سرعت 2 تا 3 متر در ثانیه می تواند باعث خنک شدن بیشتر شود زمانیکه با آب پاش و مه پاش ترکیب شود.
  • دسترسی به آب فراوان: آبخوری ها را تمیز کنید و گاوها را به آب خوردن تشویق کنید.

برای حداقل کردن مصرف آب پیشنهاد می شود که گاوها را در انتظار شیردوش خنک کنید که می تواند جای مناسبی برای خنک کردن گاوها و نصب آب پاش ها در مسیر خروجی دام باشد زمانیکه آنها از شیردوشی بر می گردند. بخصوص زمانیکه میزان آب کم است، از این سیستم استفاده کنید تا گاوها را با کارایی بالا خنک کنید.

مطالعه کنید: ظرفیت آبخوری گاوها

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1353

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود